Horsens Jazzfestival – Martin Vollertsen Trio

Der pålægges et gebyr på 20 kr. på alle priser i døren.

Oplev Martin Vollertsen Trio på Platform K, mandag d. 22 august.
Koncerten er en del af Horsens Jazzfestival.

Efter mange års musikalsk fordybelse og afsondring, en fælles vision for et hold af tre enormt dygtige musikere samt en opbyggende personlig iver for at fremvise sit eget udtryk, udgiver komponisten og pianisten Martin Vollertsen i 2022 sit debutalbum Hi Again.

På en af det aarhusianske Latinerkvarters mange antikke barer og caféer finder du med stor sandsynlighed musikeren Martin Vollertsen et sted mellem røgen og ølflaskerne, siddende midt i en engageret og belæstsamtale om et definerende jazzalbum fra 60’erne. Martin Vollertsen erkomponist og pianist, der på sine kompositioner samt på live-scenen gøres selskab af Philip Akrofi (bassist) og John Riddell (trommeslager). Sammenspiller de med smittende energi og indlevelse Martin Vollertsens numre, som er inspireret af mange forskellige musikgenrer, såsom soul, blues og country – men med en tydelig rodfæstelse i jazz – og mest af alt et fokuspå, at det skal være og føles ærligt i udtrykket og formidlingen.

Et nysgerrigt forhold til musik og andre udtryksformer.

Med store dele af opvæksten med hovedet begravet i bl.a. ikoniske jazz-,soul- og bluesalbums og forskellige instrumenter, et barndomshjem medkulturel indsigt og respekt for udtryksforme, kombineret med 00’ernesmainstream pop og hip-hop kultur, tegnes der så småt et billede af Martin Vollertsen musikalske kontekst. I opvæksten, hvor bl.a. Thelonious Monk blev fremhævet fra de nære omgivelser, har fordybelsen i forskellige kunstneriske udtryk haft stor indflydelse på Martin Vollertsens inspirationskilder, både i hans egen musik og vedvarende selvstændighed i opdagelsen af ny musik. Med andre ord er der tale om et alsidigt og nok endnu mere et nysgerrigt og oplyst forhold til musik, som ifølge artisten selv bliver anset som en luksus i tilværelsen.

For Vollertsen er genrer og det specifikke valg af udtryksform ikke det afgørende for om det rammer plet, men i stedet er det når kunstnere transcenderer deres genre eller udtryksform. Om det så drejer sig om musik, litteratur, poesi eller design er i denne sammenhæng mere underordnet -hvis det virker, virker det. Af samme årsag er ikoner som Duke Ellington, Paul Bley, Miles Davis, Herbie Hancock at finde på listen over de største kilder til inspiration, da de netop formår at løfte deres udtryk udover genregrænser.
Lyden og udtrykket i Martin Vollertsens egen musik kan ifølge ham selv derfor forstås som et produkt af alle de udtryk, der har gjort indtryk på ham. Uanfægtet om det genremæssigt lyder som jazz, soul, country eller blues, er det for ham en samling af følelser og mest af alt sandfærdige måder at udtrykke dem på, der ræsonnerer med afsenderen – og forhåbentlig også modtageren.

Debutalbummet Hi Again
Efter at have haft sin egen jazz kvintet, spillet keys i forskellige projekter på Det Jyske Musikkonservatorium samt været på landevejen med Trubaduren og hans Rockband, befandt Martin Vollertsen sig i en situation, hvor musik ikke rigtigt drev ham længere. Det handlede bl.a. om, at han følte musik var blevet en “konkurrence” om hvor mange projekter man var med i, hvor meget man var ude at spille, og derfor også en fornemmelse af hele tiden at være bagud. Han stod af, meldte sig ud af konkurrencen og der var brug foren pause.

Det resulterede i to sabbatår væk fra musikræset, hvor han som menneske fik arbejdet på sig selv og de komplekser, vi nok alle sammen har vores egne versioner af. Men det var godt givet ud, for i løbet af de to år lagde
Vollertsen ikke helt klaveret og sin iver for at udtrykke sig i bero. Tværtimod blev det i lockdown-perioden, hvor han fik gransket sig selv, komponeret nogle stærke sange og i det hele taget blev klogere på, hvad og hvordan han ville udtrykke sig – og så kom trangen til at komme ud med det.

I samarbejde med bassist Philip Akrofi, kendt fra en rækkeundergrundsprojekter i Aarhus, og trommeslager John Riddell, fast medlem af Aarhus Jazz Orchestra og DMA Jazz 2020-vinder Nikola Bankov, fik de iet trio-setup indspillet, det der nu er blevet til debutalbummet
Hi Again i Motherland studiet i Aarhus.
Som navnet antyder, er pladen en form for tilbagevenden, der nu cementerer, at Martin Vollertsen og hans to kompaner er klar til at indtage den danske jazzscene.
Processen bag skabelsen af albummet har været betonet af en afgørende
dynamik og synergi mellem musikerne i indspilningsstudiet. Gennem hele processen har selve værket været i højsædet, hvor det var nødvendigt, at man turde sige noget “grimt” om en indspilning, som musikerne selvforklarer det. Den konstruktive kritik og en stor portion flid har ligeledes været nødvendige, da nogle af numrene skulle gennemarbejdes og komponeres i bund, hvor andre blev udtænkt på Store Torv i Aarhus og nærmest faldt ned fra himlen og stort set var færdige fra start. Det musikalske samarbejde har derfor været en stor læringsproces og en åbenbaring for, at jo bedre et menneske man er overfor hinanden, jo bedre en musiker bliver man også. For som Vollertsen selv udtaler, så er det altså de færreste, der kan lykkes med at være et røvhul og samtidig have et godt samarbejde.

Lyden på Hi Again
beskrives bedst som værende rustik og med en tilsætning af en hvis grad visdom og flere, dybere lag. Albummet er en sammensmeltning af alt den musik Martin Vollertsen har taget til sig gennem tiderne, og bygger derfor på rødder i jazz, soul, blues, country og gospel. Det er på forunderlig vis noget urbant blandet med jazz, men det er vigtigst og mest af alt lyden af det Vollertsen føler.